Tijdens de Cycle Mobility Summit kom je TILER tegen op de Mobility Expo: een baanbrekende laadmogelijkheid voor o.a. e-bikes, die micro-mobiliteit nóg toegankelijker maakt. Olivier Coops, Founder en CEO van TILER, deelt zijn visie op hoe innovaties de e-bike-markt volwassen maken. In aanloop naar zijn sessie op donderdag 3 oktober stelden we hem alvast een paar vragen over de rol van innovaties voor een bredere integratie van de fiets in woon-werkverkeer.
Welke rol speelt innovatie in de e-bike-markt voor woon-werkverkeer?
“Een hele grote rol,” begint Olivier. “De markt is volwassen aan het worden. Dat betekent dat sommige aanbieders van mobiliteitsoplossingen of innovaties het misschien niet redden, maar dat zie ik als een teken: het wijst erop dat de markt groeit, en steeds meer richting krijgt. Innovaties en integratie daarvan binnen de fietsindustrie zijn hierbij cruciaal, omdat ze de e-bike voor een steeds grotere groep mensen bereikbaar maken als vervoersmiddel. Helaas is de omgeving daar nog niet altijd klaar voor.”
Hoe merk je dat in de praktijk?
“Denk bijvoorbeeld aan werknemers die hun eigen laadsnoer moeten meenemen naar het werk om de accu op te laden, de verlengsnoeren in de stalling om accu’s op te laden en het allerergste het meenemen van Lithium accu’s en die op een verwarming naast je bureau in een publiek gebouw opladen. Het omarmen van de e-bike, zowel de reguliere als de speed-pedelec, als duurzaam alternatief voor korte en middellange ritten staat nog in de kinderschoenen. Door slimmer gebruik te maken van de beschikbare ruimte – en laadcapaciteit op locatie – maken we het voor werkgevers en werknemers comfortabeler om voor de elektrische fiets te kiezen in plaats van de auto.”
Heeft veranderende wet- en regelgeving hier invloed op?
“Absoluut. Nieuwe regels, zoals de rapportageverplichting personenmobiliteit voor werkgevers met meer dan 100 werknemers, stimuleren het fietsgebruik. En de EU richtlijn voor de bouw waarin staat dat er laadinfrastructuur voor e-bikes moet zijn bij nieuwe projecten. En daarbij duiken verzekeraars op aanvullende eisen voor brandveiligheid voor Lithium-accu’s. Hierdoor worden vraagstukken rondom laadcapaciteit en fietsparkeerplaatsen nog urgenter. Dit geldt zowel voor eigen fietsen als voor deelfietsen. Werkgevers willen steeds vaker dat medewerkers zakelijke afspraken op fietsafstand met een bedrijfsfiets bezoeken.”
Zijn er andere technologische ontwikkelingen die de toekomst van de e-bike beïnvloeden?
“Zeker, op verschillende gebieden. Bij TILER zorgen we dat er altijd een opgeladen e-bike klaar staat zonder dat je daar iets voor moet doen. Zo is er ook een oplossing waarbij je een bedrijfsfiets kan koppelen aan een personeelspas, wat het gebruik van deelfietsen vergemakkelijkt. Ook op het gebied van diefstalpreventie en track and trace gebeurt veel. Daarom wordt de elektrische fiets steeds onaantrekkelijker voor dieven.”
Wat hoop je mensen mee te geven tijdens je pitch op de Cycle Mobility Summit?
“Ik wil mensen inspireren om out-of-the-box te denken over hoe ze micro-mobiliteit kunnen inrichten, zodat de fiets een volwaardig alternatief wordt voor de auto. TILER biedt hierin een praktische oplossing. Tijdens de Summit sta ik klaar om te sparren over de mogelijkheden, zowel vanuit commercieel oogpunt als vanuit de publieke sector.”
Bezoek TILER op de Mobility Expo tijdens de Cycle Mobility Summit op donderdag 3 oktober. Meld je gratis aan.